mandag den 12. september 2011

Havregrynskager med smørcreme...

Lørdag fik jeg besøg af min dejlige veninde Vivi og som altid skulle der jo bagværk på bordet.
Jeg har altid elsket bagerens havregrynskager og nu ville jeg forsøge at gøre ham kunsten efter. De blev super gode, så her kommer en opskrift på de knasende lækkerier

Opskrift til 30 kager

Dej:
150 g. sukker
140 g. smør
90 g. mel
75. havregryn

Creme:

150 g. smør (stuetemp)
40 g. flormelis
15 g. vanillesukker (den gode hjemmelavede selvfølgelig)
4 spsk. mælk

Pynt:

100 g. mørk chokolade

Alle ingredienser til dejen røres sammen i en skål, har du en røremaskine er du heldig, men ellers er det bare i med de 10 pølser og ælt indtil dejen hænger sammen. Del dejen i to og rul dem til pølser. Hver pølse deles i 15 stykker. Rul små kugler af dejen, og tryk dem let flade på bagepladen. Læg dem ikke for tæt, da de flyder en del ud.
Kagerne bages ved 200 grader i ca. 10 min, indtil de er gyldne. Lad dem køle på pladen indtil de er blevet hårde og flyt dem så på en rist så de kan køle helt af.

Creme: Alle ingredienser røres godt sammen, det er en fordel at have en køkkenmaskine til dette, da det giver en dejlig luftig creme.

Smelt chokoladen over vandbad. Pensel halvdel af kageren på den ene halvdel.

Så skal kagerne bare lægges sammen  med smørcremen, god fornøjelse!





7 kommentarer:

  1. De ser bare rigtig gode ud, lige dem jeg ledte efter:-)
    Men undrer mig over, om der ikke skal mere flormelis i smørcremen? har nemlig set en opskrift hvor der skulle 250g i til 150g smør?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej. Det afhænger nok af, hvor sød man ønsker smørcremen. Jeg syntes denne er i fin balance til kagen, men smag til som du laver den, og tilføj mere flormelis hvis det falder i din smag :-)

      Slet
  2. Det er de bedste havregrynskager ,Tak for opskriften..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt, godt du kunne bruge den :-D

      Slet
  3. Mums - hvor smager kagerne godt. Prøv at komme lidt friske, blendede bær i cremen. Dejlig frisk smag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mmm... kunne jeg forstille mig var lækkert :-)

      Slet
  4. De ser så lækre ud. Mon havregrynskagerne kan holde sig sprøde, hvis de bages et par dage inden de lægges sammen og serveres?

    SvarSlet