torsdag den 3. maj 2012

Patchwork bold - DIY

Der findes sikkert flere DIY's på disse bolde, men jeg har alligevel valgt at bringe min egen, da jeg gør det en smule anderledes end dem jeg har set.

Du skal bruge:

Fast bomuldsstof
Pap
Fyld
Papir clips
Nål og tråd

Bolden består af 12 stk. femkanter.

Print skabelonen ud i den størrelse du vil anvende og tegn den op på pap, 12 stk i alt.
Klip ud.

Find det stof du vil bruge og klip ud med 1 cm. sømrum og fastgør stoffet til femkanterne af pap
Nogle vælger at ri stoffet fast til pappet, hvilet er en god løsning, men jeg vælger den dovne: Clips. Det er en smagssag og begge ting virker, så se hvad der passer til dit temperament. Du har klart mere styr på det hvis de er syet fast. Når du anvender clips flytter du dem som du kommer frem og fjerne dem som en side syes sammen.


Nu skal femkanteren syes sammen, start med at sy dem sammen om en central femkant. Som det ses bruger jeg stige sting (latter stitch) da jeg syntes det giver den flotteste afslutning på den færdige bold, samt det er de sting der skal anvendes hvis der skal syes stropper i bolden.




Når alle 5 femkanter er syet på den miderste, syes der ned langs siderne, gentag med de sidste 6 femkanter (Tip: hvis du som jeg anvender 6 stykker stof og ønsker at det samme stof er overfor hinanden i et symetrisk mønster, skal den anden halvdel syes sammen i spejlvendt mønster af den første, så passer de sammen)

Nu har du to halve bolde:



Fjern pappet i midten.

Nu skal de to halvdele syes sammen. Det kan virker som noget makværk i starten, men bliver nemmere som du kommer frem og kan fjerne mere pap. Fjern pap hver gang en femkant er syet fast på alle 5 kanter.

Ønsker du nuldre stropper på bolden lægges disse imellem femkanterne og der syes igennem stroppen:



Når du har syet alle sider undtagen 1 vendes bolden om



Fyld ud med det fyld du har valgt (der kan evt. placeres en klokke i bolden eller andet der giver lyd)

Sy åbningen sammen med stigesting og du har en hjemmelavet bold :-)

8 kommentarer:

  1. Rigtig flot bold ! Mon jeg kan lave sådan en :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig kan du det! :-)

      Slet
  2. super skøn bold...tak for fine billeder og god tekst...jeg har nu lavet et par forskellige....
    Lige en ide.....man kan lave den stor og lade det sidste hul stå åben ( bare ri kanterne) så kan den bruges med en ballon i som kan skiftes ud....giver en let lækker bold .
    god jul

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da en super god ide! Det har jeg skrevet mig bag øret ;-)

      Slet
  3. Tak for vejledning og billeder. Gør du noget særligt, for at få stropperne i bolden til at sidde ekstra godt fast?

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme! Nej, jeg gør ikke noget særligt, jeg syr bare igennem som vist på billedet, det skal nok holde :-)

      Slet