fredag den 26. oktober 2012

Romkugle trøfler - opskrift


Efter weekendens kage havde jeg noget kage til overs, som blev skåret fra da de blev lagt sammen.
Jeg tænkte straks på hjemmelavede trøfler!
Jeg eeeeelsker trøfler også dem fra bageren, men har faktisk aldrig lavet nogen selv, så nu skulle det være.
Kiggede lidt opskrifter på nettet til inspiration, men lavede selv en blanding som jeg syntes er lækker.



Romkugle trøfler - ca 45 små kugler.

500 g kagerester (jeg brugte denne gang drømmekage og chokoladekage, men du kan også købe en roulade og mazarintærte fra Dancake hvis ikke du ligger inde med nogle rester og har en ustyrlig trang til trøfler)
1 dl. fløde
200 g. chokolade
1 spsk. rom essens (eller rigtig rom hvis du har)
2 spsk. hindbærmarmelade
2 spsk. peanutbutter

- Blend eller smulder kageresterne.
- Varm fløden op til kogepunktet, sluk for varmen og smelt chokoladen deri.
- Hæld den varme chokolade over kageresterne og tilsæt resten af ingredienserne.
- Rør godt sammen eller kør massen i blenderen.
- Stil massen på køl indtil det når en konsistens du kan arbejde med (ca. 1 time)
- Rul til kugler i passende størrelse og rul dem derefter i det drys du måtte foretrækkke.

Smag på massen undervejs og tilpas opskriften til dine egen smagsløg

Opbevar kuglerne i en kagedåse i køleskabet



Ingen kommentarer:

Send en kommentar