onsdag den 28. november 2012

P-tærter opskrift

Mmm... P-tærter! Jeg har altid elsket dem og har tit ærgret mig over at det faktisk er en lidt dyr spise i forhold til hvor små de er og hvor hurtigt de er væk.
Men - så er det jo heldigt man kan lave noget lignende selv.



De har ikke det seje bid som en købt P-tærte, og det er jo en smagssag om man sætter pris på det eller ej. Jeg kan rigtig godt lide det, alternativt kan man jo bruge fransk nougat i stedet for skumfiduser... mmm...

Nå, men i dag fik jeg lavet mig en lille portion og til dem der endnu ikke har forsøgt sig med at lave nogen selv, så er det utrolig simpelt og opskriften kommer her:

P-tærter ca. 20 stk.

200 g. chokolade
100 g. peanuts
75 g skumfiduser

Smelt chokoladen over vandbad.
Klip imens skumfiduserne over i små stykker.
Når chokoladen er smeltet vendes peanuts og skumfiduser deri.
Brug to skeer til at sætte de små tærter på en bageplade med bagepapir (eller hvad du finder praktisk)
Sættes køligt et par timer og vupti - så er der P-tærter

Note til ingredienser: De originale P-tærter er lavet med lys chokolade, jeg kan faktisk bedst lide dem med mørk, men det er jo en smagssag. Jeg bruger den billige smeltechokolade. Opskriften siger normalt at der skal bruges usaltede peanuts, men jeg kan rigtig godt lige det salte til det søde, så jeg bruger altså alm. saltede peanuts.

God fornøjelse :-)



7 kommentarer:

  1. Uhm, de ser lækre ud. Tak for opskriften - den må prøves af :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er du nødt til, de er bare gode :-)

      Slet
  2. Jeg bliver et hit hos min mand hvis jeg pludselig trykker hjemmelavede p-tærter frem;-) Tak for tippet - de skal helt sikkert afprøves.
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er absolut ikke en dårlig ting at kunne, håber han bliver lige så vild med dem som vi er :-)

      Slet
  3. Så kommer det stor spørgsmål jo bare, hvor tæt kommer de egentlig på de originale :) Er meget vild med p tærter, så må nok prøve opskriften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo ikke helt det samme, men det er der hen ad. Hvis du vil endnu tættere på, så skal du have fingre i noget fransk nougat, evt. lave noget selv: http://politiken.dk/mad/opskrifter/ECE1145928/fransk-nougat/

      Slet
  4. Læg skumfiduserne i fryseren en halv time før de skal klippes, så hænger de ikke lige så meget fast i saksen :)

    SvarSlet